Mc Donald moet Veendam impuls geven

Bron: Nieuwsblad van het Noorden van Vrijdag 2 maart 1990


'Ik hoop dat dit mijn laatste club wordt'

Rob McDonald, waarschuwde Henk Nienhuis gistermiddag alvast moet niet gezien worden als  'de redder' van het dit seizoen zwalkende Veendam. ''Dat zou onjuist zijn. Maar ik hoop wel dat hij voor een extra impuls kan zorgen, dat hij de jongens kan stimuleren. Zijn aanwezigheid moet ze een kick geven.'' Veendams technisch directeur stelde er prijs op te verklaren dat er voor zijn club geen risico's kleven aan de komst van McDonald. We hebben geen transferbedrag hoeven te betalen. En als Rob gebleseerd raakt, dan betaalt de verzekering zijn salaris en kost het Veendam dus ook niks.


Het heeft even geduurd, maar op de laatste dag dat dit seizoen in Nederland transfers mogen worden afgesloten, vonden Veendam en McDonald elkaar in een contract voor de rest van de competitie, met een optie voor nog een seizoen.''Ik hoop dat dit mijn laatste club wordt,'' aldus McDonald die , nadat Nol de Ruiter hem begin 1980 van Hull City naar Cambuur haalde, achtereenvolgens uitkwam voor Wageningen, Willem II, FC Groningen, PSV, Sporting Lissabon, opnieuw FC Groningen, Racing Jet Brussel, het  Deense Ikast, Newcastle United en Besiktas. Veendam en Rob McDonald (31)waren al langer gecharmeerd van elkaar.Het eerste contact dateert van eind vorig jaar. Maar de uiteindelijke overeenkomst had nogal wat voeten in  aarde. Besiktas de laatste werkgever van McDonald, weigerde de lange aanvaller aanvankelijk transfervrij te verklaren. En toen de koploper uit de Turkse competitie woensdag eindelijk dan toch door de bocht ging, dreigde gistermiddag een babylonische spraakverwarring met de Turkse voetbalond alsnog roet in het eten te gooien.


Maar Henk Nienhuis is nog nooit voor een gat te vangen geweest. Hij riep de hulp in van de heer Yilmaz, de eigenaar van het Veendammer broodjeshuis 'Oriental' die als talk ging fungeren. Na talloze telefoongesprekken met de Turkse voetbalbond, met de Turkse afdelingsbond en met Besiktas en nadat ook de KNVB nog was ingeschakeld,kreeg Veendam aan het einde van de middag dan eindelijk groen licht.Oftewel:''Het was net een film vanmiddag. Onze voorzitter ( Van Bodegom) is er ook een bij geweest. Die schudde een paar keer het hoofd.In wat voor wereld ben ik terecht gekomen, zal hij wel gedacht hebben. Nee, ik heb nooit de moed opgegeven,ik heb er steeds in geloofd dat het goed zou komen.'t Is vanuit Turkije alleen voordurend getraineerd. Rob heeft nogal wat geld van Besiktas tegoed. Door de zaak steeds maar weer uit te stellen hoopten ze dat hij daar afstand van zou doen. Want ze wisten dat hij graag in nederland wilde gaan voetballen. McDonald is evenwel allerminst van plan het erbij te laten zitten. Contractueel schijnt hij nog recht te hebben op 100.000 gulden en hij zegt er alles aan te doen dat bedrag alsnog te ontvangen. Hij heeft inmiddels de FIFA ingeschakeld en ook zijn advocaat houdt zich met de zaak bezig.


Eind augustus 1998 tekende MCDonald een tweejarig contract bij Besiktas. Hij kon in die periode 150.000 pond netto gaan verdienen, een slordige 500.000 harde nederlandse guldens. Maar het sprookje van Bosporus duurde kort. Direct na zijn competitiedebuut raakte McDonald geblesseerd.En naar zijn geld bleek al snel, kon hij fluiten. Ik heb alleen een gedeelte van mijn eerste termijnbetaling gehad, 15.000 pond om precies te zijn. Dat nam ik niet aan en toen begon de ellende. Spuugzat van het Besiktas bestuur besloot McDonald naar Engeland te vertrekken en uit te kijken naar een nieuwe club. Hij kwam al snel in contact met Henk Nienhuis, terwijl ook FC  Wageningen, waar hij een contract voor anderhalf jaar kon tekenen, intresse toonde. De afgelopen twee weken trainde McDonald ook mee met de Gelderse club.''Maar ik heb toch voor Veendam gekozen omdat de periode na mijn voetbalcarriere nu ook belangrijk oor mij is.''


McDonald heeft er nooit een geheim van gemaakt later 'in demode' te willen. "En bij Veendam krijg ik die mogelijkheid. Via een sponsor ga ik iets doen bij Westen, een grote modezaak. Maar denk nu niet dat het voetbal op de tweede plaats komn

t. De laatste vier maanden heb ik niet meer gespeeld, ik heb echt zin om weer te voetballen"Mc Donald is vandaag naar Engeland vertrokken om nog wat zaken af te handelen. Maandag keert hij in Nederland terug, en begint hij te trainen bij Veendam, waar conditietrainer Jaap Smit een speciaal loop- en krachtprogramma voor hem op gaat stellen. Conditioneel zit ik op zestig, zeventig procent. Ik heb wel wat voor mezelf getraind, maar dat is niet hetzelfde als bij een club'' Hij beaamt  blessuregevoelig te zijn.'' Dat ben ik altijd geweest. Maar als ik geen blessures krijg zie ik het wel zitten. Henk Nienhuis verteld McDonald '' gedoseerd'' te willen brengen. ''Dinsdag tegen Helmond Sport speelt hij zeker nog niet mee. Volgende week zaterdag tegen Telstar kan hij dan misschien een gedeelte van de wedstrijd meedoen. En de woensdag daarop, tegen  Go Ahead Eagles , kan hij dan voor eigen publiek zijn debuut maken. Ik ben vanmiddag met hem naar de dokter geweest en hij staat er prima bij.


Rob McDonald speelde in 2,5 seizoen 46 wedstrijden voor Veendam waarin hij 13x tot scoren kwam. Zijn laatste doelpunt voor Veendam viel op 7 december 1991 in de uitwedstrijd tegen Helmond Sport (1-1)Rob Mc Donald maakte zijn competitiedebuut voor Veendam thuis tegen Go Ahead Eagles op 14 maart 1990 (1-1) Zijn laatste wedstrijd was tegen Telstar op 26 april 1992 toen Mc Donald  naar een uur spelen werd gewisseld.